Coca-cola = ikona dizajnu

Butelka coca-coli to chyba najbardziej rozpoznawalna butelka na całym świecie. Projektując butelkę coli, projektanci dobrze wiedzieli co chcą osiągnąć. Konturowy kształt butelki, właściwie od ponad 100 lat nie zmienił się ani trochę.

Kiedy na początku XX wieku na rynku zaczęły pojawiać się liczne imitacje coli, marka potrzebowała całkowitej ochrony i zabezpieczenia. Postanowiła wówczas opatentować dizajn butelki. Co stało się inspiracją, że do dziś cola sprzedawana jest w szklanych butelkach o charakterystycznym kształcie? Wszystko zaczęło się od ziarna kakao. Alexander Samuelson i Earl R. Dean z firmy Root Glass Company w Terra Haute w stanie Indiana w USA zainspirowani idealnym kształtem ziarna kakao, stworzyli prototyp butelki konturowej. W 1915 r. butelka została opatentowana, zaś w 1916 r. firma Root Glass rozpoczęła jej produkcję. Butelka podkreślała innowacyjność i niepowtarzalność marki. Jej kształt sprawiał, że nawet z zamkniętymi oczami, każdy wiedział, że ma w ręku butelkę coli. Stopniowo na sklepowych półkach zaczęło pojawiać się wiele rodzajów puszek i butelek z colą, jednak w głowie każdego do dziś żyje projekt klasycznej, szklanej butelki. Projektanci co jakiś czas tworzą coraz to nowe kreacje dla coli. Butelka ze świecidełkami, z podobizną Lorda Vadera czy Karla Lagerfelda, butelki zaprojektowane przez Donatellę Versace, Albertę Ferretti czy Annę Molinari – to tylko niektóre z designerskich wersji butelek, które miały stać się nowymi ikonami dizajnerskiej coli. Ikoną jednak wciąż pozostaje klasyczna, szklana butelka z klasycznym logotypem. I oby tak pozostało!

andy-warhol-coca-cola1

butelka_CC 1452111914331 1452111931997 15069412 1452111897448 CocaCola 634542057724600000 1ec1dd31a998f10c51923516b6d3dadd z9397711Q,Butelki-Coca-Coli-Karla-Lagerfelda Kolorowe-butelki-Coca-Cola2 40d7833377ba56d3007f67316dbdad73

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *